Τρίτη 31 Ιουλίου 2012

Αναφορά στο Οκταπλό Μονοπάτι και την Ανάπτυξη της Διαλογιστικής Σταθεροποίησης



Αυτή η εικόνα συγκεντρώνει τις οδηγίες για την ανάπτυξη της Συγκέντρωσης σύμφωνα με τις οδηγίες των Βουδιστών. (Κάντε δεξί κλικ στην εικόνα: άνοιγμα σε νέα καρτέλα, για να την μελετήσετε καλύτερα). 

Η πρακτική ονομάζεται Σάματα ή Γαλήνια Παραμονή και αντιστοιχεί στο δεύτερο κομμάτι της τριπλής διαίρεσης του Οκταπλού Μονοπατιού του Βούδα. Με την πρώτη να είναι η Ηθική (σανσκριτικά: Σίλα) και την τελευταία να είναι Η Ανάπτυξη της Σοφία ή ο Διαλογισμός (σανσκριτικά: Βιπάσανα). 

Για να αναπτυχθεί η σωστή Συγκέντρωση χρειάζεται μια σωστή Ηθική Στάση και αυτό γίνεται είτε μέσα από τους Όρκους που παίρνει κάποιος (Πρατιμόκσα) και από την ανάπτυξη των Παραμίτας δηλαδή των Τελειοτήτων. Με την Σωστή θέση του Νου, και την Απόλυτη Συγκέντρωση ο ασκούμενος μπορεί μετέπειτα να προχωρήσει στον Διαλογισμό και την Ανάπτυξη της Σοφίας. 


Το Οκταπλό Μονοπάτι του Βούδα είναι το εξής:
  • 1.      Ορθός Λόγος
  • 2.      Ορθή Πράξη (Πρατιμόκσα)
  • 3.      Ορθός Τρόπος Ζωής
  • 4.      Ορθή Προσπάθεια
  • 5.      Ορθή Επίγνωση
  • 6.      Ορθή Συγκέντρωση
  • 7.      Ορθή Σκέψη
  • 8.      Ορθή Κατανόηση

Η τριπλή διαίρεση έχει ως εξής: Τα τρία πρώτα είναι η Ηθική, από το 4 έως και το 6 είναι η Συγκέντρωση (ή Σαμάντι), και τα τελευταία δύο αντιστοιχούν στην Σοφία ή τον Διαλογισμό. Αυτά με την σειρά τους οδηγούν στα εξής: 9. Ορθή Σοφία και 10.Ορθή Απελευθέρωση.
Είναι σημαντικό να το κατανοήσουμε αυτό μελετώντας το. Θα αντιγράψω τώρα ένα κομμάτι από κάποιο Βουδιστικό κείμενο:

Από την Ορθή Κατανόηση επέρχεται η Ορθή Σκέψη,
Από την Ορθή Σκέψη επέρχεται ο Ορθός Λόγος,
Από τον Ορθό Λόγο επέρχεται η Ορθή Πράξη,
Από την Ορθή Πράξη επέρχεται ο Ορθός Βιοπορισμός,
Από τον Ορθό Βιοπορισμό επέρχεται η Ορθή Προσπάθεια,
Από την Ορθή Προσπάθεια επέρχεται η Ορθή Επίγνωση,
Από την Ορθή Επίγνωση επέρχεται η Ορθή Συγκέντρωση,
Από την Ορθή Συγκέντρωση επέρχεται η Ορθή Σοφία,
Από την Ορθή Σοφία επέρχεται η Ορθή Απελευθέρωση.



Το κείμενο ξεκινά αμέσως από την Ορθή Κατανόηση διότι αυτό είναι κάτι το οποίο μεταφέρεται με την Διδασκαλία από αυτούς που την έχουν ήδη πραγματώσει. Ο ασκούμενος πρέπει λάβει ορθά την διδασκαλία από κάποιον έμπειρο ώστε να την κατανοήσει βαθιά και να αρχίσει να αλλάζει τον τρόπο Σκέψης του, ο οποίος θα τον οδηγήσει σε μια σωστή Συμπεριφορά. 


Περπατώντας το Κάθετο Μονοπάτι, δηλαδή αυτό της Ουράνιας Ηθικής στρώνουμε το κατάλληλο έδαφος για την Ορθή Προσπάθεια και την Ορθή Επίγνωση και εν συνέχεια για την Ορθή Συγκέντρωση.

Όταν θα μπορέσουμε να Συγκεντρωθούμε Απόλυτα χωρίς προσπάθεια (9ο επίπεδο όπου ο ασκούμενος κάθεται στην σπηλιά), τότε θα μπορούμε και να ελέγξουμε το Νου και τα διαταραγμένα συναισθήματα και τότε θα μπορέσουμε να αρχίσουμε να δουλεύουμε σε πιο μεγάλα βάθη ξεμπλέκοντας τα κουβάρια της πλάνης.



Αποσυμβολισμοί της Εικόνας:

  •  Μοναχός: Ο Διαλογιζόμενος, ο οποίος ασκεί την απομόνωση για να επιτύχει την διαλογιστική σταθερότητα.
  •  Ποταμός: Είναι ο ακατάπαυστος νους μας και οι σκέψεις που τρέχουν.
  •  Ελέφαντας: Ο νους του διαλογιζόμενου. Επίσης ο θολός και ο βαρύς νους.
  •  Μαϊμού:Ο ακατάπαυστος νους. Η Ταραχή του Νου/Νοητική Ένταση (Επίσης ο δαιδαλώδης νους των θεωριών: Ο Ενδιάμεσος Νους (η προσωπικότητα.
  •  Κουνέλι: Η Λεπτοφυής νοητική νάρκη/ τεμπελιά, οκνηρία/ η πεποίθηση ότι καταφέραμε κάτι στον διαλογισμό. (Επίσης ο νους που πηδάει από το ένα θέμα στο άλλο: Αισθητικός Νους).
  •  Φωτιά: Η προσπάθεια που χρειάζεται να βάλουμε.
  •  Σκοινί γκέμια): Ενθύμηση ή Αυτοενθύμηση. Προσοχή και εξέταση  της νοητικής εστίασης της συγκέντρωσης. Διατηρεί τη συγκέντρωση
  •  Τσεκούρι: Επαγρύπνηση ή Ενδοσκόπηση. Αναγνωρίζει την Χαλαρότητα ή την Έξαψη. Ελέγχει τη νοητική κατάσταση & εφαρμόζει αντίδοτο.
  •  Κτήριο: Συμβολίζει την μοναστική κοινότητα ή Σάνγκα, ή το καταφύγιο/ησυχαστήριο ή τις  Διδασκαλίες/Ντάρμα.
  •  Άλλα σύμβολα:  
  • Τόπι με ύφασμα: Η αίσθηση της αφής,  
  • Φρούτα: Η αίσθηση της γεύσης,
  • Κοχύλι με άρωμα: αίσθηση της όσφρησης, 
  • Κύμβαλα: Η αίσθηση της ακοής, 
  • Καθρέπτης: αίσθηση της όρασης,  
  • Άσπρο λιοντάρι του χιονιού: η άνευ όρων χαρά, νους χωρίς αμφιβολίες, ακριβής και καθαρός, 
  • Τρία φρούτα: Το σώμα, ο λόγος και ο νους του Βούδδα που ένας διαλογιζόμενος μπορεί να κατακτήσει. Επίσης η σημαντικότητα της Διδασκαλίας (Το Κόσμημα της Ορθής Σκέψης).


Σε επόμενες αναρτήσεις θα αναλύσουμε τα βήματα που περιγράφονται στην εικόνα. 






Δεν υπάρχουν σχόλια: