Σάββατο, 22 Οκτωβρίου 2016

Σαντιντέβα - Μποντιτσαρυαβατάρα- κεφάλαιο 4: Διαφυλάττοντας το Νου της Αφύπνισης

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ
προηγ.|επομ. >
    Διαφυλάττοντας το Νου της Αφύπνισης


1. Έτσι, αφού υιοθετήσει σταθερά το Νου της Αφύπνισης, ένα Παιδί των Τζίνα θα πρέπει πάντα να προσπαθεί άγρυπνα χωρίς να παραμελεί την άσκησή του.

2. Αν και έχει δεσμευτεί κανείς, είναι σωστό να επανεξετάσει αν κάνει ή όχι αυτό που ίσως με απερισκεψία έχει αναλάβει χωρίς να το εξετάσει καλά.

3. Αλλά το να απορρίψω εκείνο που έχει εξεταστεί από τους οξυδερκείς Βούδδες και τα Παιδιά τους, και από εμένα επίσης, σύμφωνα με τις καλύτερες των ικανοτήτων μου;

4. Αν, αφού έχω δώσει μια τέτοια υπόσχεση, δεν τη θέσω σε εφαρμογή, τότε έχοντας εξαπατήσει τα αισθανόμενα όντα, τι μοίρα θα έχω;

5. Έχει ειπωθεί ότι ένας άνθρωπος που σκόπευε να χαρίσει ακόμη και ένα μικρό πραγματάκι αλλά δεν το κάνει, γεννιέται πρέτα.

6. Τότε ακόμη περισσότερο, έχοντας εξαπατήσει ολόκληρο τον κόσμο αφού τον έχω προσκαλέσει μεγαλόφωνα και ειλικρινά στην ανυπέρβλητη ευτυχία, τι κατάσταση ύπαρξης θα έχω;

7. Μόνο ο Παντογνώστης γνωρίζει την αδιανόητη πορεία της δράσης εκείνων των ανθρώπων, που αν και έχουν εγκαταλείψει το Νου της Αφύπνισης, ωστόσο οδηγούν τους άλλους προς την απελευθέρωση.

8. Επομένως, για έναν Μποντισάττβα είναι η σοβαρότερη πτώση από όλες· διότι αν διαπράξει ένα τέτοιο παράπτωμα, βλάπτει και την ευτυχία όλων των αισθανόμενων όντων.

9. Αν κάποιος άλλος παρεμποδίσει (την εκδήλωση) της αρετής του, ακόμη και για μια στιγμή, θα περιπλανιέται στις κατώτερες καταστάσεις της ύπαρξης, επειδή μειώνεται το καλό των αισθανόμενων όντων.

10. Καταστρέφοντας την ευτυχία ακόμη και ενός αισθανόμενου όντος, θα μπορούσε κάποιος να καταστραφεί· πόσο μάλλον των όντων που διαμένουν παντού σε όλο το διάστημα;

11. Συνεπώς, κάποιος που περιπλανιέται μέσα στον κύκλο της ύπαρξης, λόγω της δύναμης των πτώσεων και εξαιτίας της δύναμης του Νου της Αφύπνισης, θα αργήσει να φτάσει στα επίπεδα των Μποντισάττβα.

12. Επομένως, θα πρέπει να ενεργώ με σεβασμό σύμφωνα με τη δέσμευσή μου. Αν δεν κάνω μια προσπάθεια τώρα, θα πηγαίνω από κατώτερες σε όλο και κατώτερες καταστάσεις.

13. Αναρίθμητοι Βούδδες έχουν παρέλθει, ενδιαφερόμενοι για το κάθε αισθανόμενο ον· όμως εξαιτίας των δικών μου σφαλμάτων, δεν έχω πάρει το δρόμο της θεραπείας τους.

14. Αν παραμείνω έτσι, όπως είμαι τώρα, θα καταλήγω επανειλημμένα στις άθλιες καταστάσεις της ύπαρξης, την αρρώστια, το θάνατο, τον ακρωτηριασμό, την καταστροφή και άλλα παρόμοια.

15. Πότε θα συναντήσω την εξαιρετικά σπάνια εμφάνιση του Ταταγκάτα, την πίστη, την ανθρώπινη ύπαρξη και την ικανότητα να ασκώ την αρετή,

16. Την υγεία, την καθημερινή συντήρηση και τις ευνοϊκές συνθήκες; Η ζωή είναι εφήμερη και απατηλή· και το σώμα είναι σαν να είναι δανεικό.

17. Με τέτοια συμπεριφορά εκ μέρους μου, ένα ανθρώπινο επίπεδο σίγουρα δύσκολα αποκτιέται ξανά. Όταν δεν επιτυγχάνεται μια ανθρώπινη κατάσταση, υπάρχει μόνο φαυλότητα· πως θα μπορούσε να υπάρξει ευλογία;

18. Αν πράττω ενάρετα μόνο όταν μπορώ, τότε τι θα κάνω όταν θα είμαι πλήρως σαστισμένος από τις δυστυχίες των άθλιων καταστάσεων της ύπαρξης;

19. Για κάποιον που δεν πράττει την αρετή αλλά συσσωρεύει αμαρτίες, ακόμη και η έκφραση "ευνοϊκή κατάσταση της ύπαρξης" θα χαθεί για χίλια εκατομμύρια αιώνες.

20. Επομένως, ο Ευλογημένος δήλωσε ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποκτηθεί, σαν να ξεπροβάλλει το κεφάλι μιας χελώνας μέσα από το δακτύλιο ενός ζυγού που επιπλέει πάνω στον αχανή ωκεανό.

21Βιώνει κανείς την κόλαση Αβίτσι για έναν αιώνα σαν συνέπεια ενός κακού που διαπράχθηκε μέσα σε μία μόνο στιγμή. Τι μπορεί να ειπωθεί τότε για μια ευνοϊκή κατάσταση ύπαρξης, εφόσον η αμαρτία που έχει συσσωρευτεί είναι ανυπολόγιστη;

22. Έχοντας βιώσει αυτό και μόνο, εξακολουθεί κανείς να μην απελευθερώνεται. Επομένως, ενώ το βιώνει, προκαλεί κανείς περισσότερη φαυλότητα.

23. Έχοντας αποκτήσει τόσο ελεύθερο χρόνο, αν δεν ασκηθώ στην αρετή, τότε δεν υπάρχει μεγαλύτερη διπροσωπία και πλάνη από αυτήν.

24. Αν το αναγνωρίζω αυτό και εξακολουθώ να πέφτω παραπλανημένα μέσα στη νωθρότητα, τότε όταν θα έρθει η ώρα  να με προστάξουν οι αγγελιαφόροι του Γιάμα, θα παραμένω για πολύ καιρό μέσα σε μεγάλη οδύνη.

25. Η αφόρητη φωτιά της κόλασης θα τσουρουφλίζει το σώμα μου για καιρό, και μετά η φωτιά των τύψεων θα βασανίζει τον απείθαρχο νου μου για μεγάλο χρονικό διάστημα.

26. Για κάποιο λόγο έχω αποκτήσει την πλεονεκτική κατάσταση που είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί, και μολονότι το γνωρίζω αυτό, σύρομαι πίσω σε εκείνες τις ίδιες κολάσεις.

27. Δεν έχω καμία βούληση πάνω σε αυτό το θέμα, σαν να έχω μαγευτεί από ξόρκια. Δεν γνωρίζω από ποιον έχω μαγευτεί ή ποιος κατοικεί μέσα μου.

28. Εχθροί όπως ο πόθος και το μίσος είναι δίχως χέρια, πόδια, και ούτω καθεξής. Δεν είναι ούτε θαρραλέοι ούτε σοφοί. Πως είναι δυνατόν να με έχουν υποδουλώσει;

29. Λιμνάζοντας μέσα στο νου μου, με ρημάζουν, ενώ οι ίδιοι παραμένουν καλά εδραιωμένοι· και όμως δεν θυμώνω με την ανοχή μου σε αυτήν την αισχρή και ανάρμοστη κατάσταση.

30. Αν όλοι οι θεοί και οι άνθρωποι ήταν εχθροί μου, ακόμη και εκείνοι θα ήταν ανίκανοι να με τραβήξουν στη φωτιά της κόλασης Αβίτσι.

31. Όταν την αντιμετωπίζεις, κατακαίει ακόμη και τις στάχτες του Όρους Μερού. Οι ισχυροί εχθροί, τα πάθη με ρίχνουν πάραυτα εκεί.

32. Διότι η μακροβιότητα όλων των άλλων εχθρών δεν είναι τόσο διαρκής, άναρχη και χωρίς τέλος όσο εκείνη των εχθρών μου, των παθών.

33. Ο καθένας προδιατίθεται ευνοϊκά όταν τον φροντίζουν με καλοσύνη, όμως όταν προσδίδεται αξία σε αυτά τα πάθη, επιφέρουν ακόμη περισσότερη δυστυχία.

34. Πως μπορώ να χαίρομαι μέσα στον κύκλο της ύπαρξης όταν οι σταθεροί μακροχρόνιοι εχθροί, που είναι η μοναδική αιτία των ροών και των πλημμυρών των αντιξοοτήτων, διαμένουν άφοβα μέσα στην καρδιά μου;

35. Πως μπορώ να είμαι ευτυχισμένος αν οι φρουροί της φυλακής της κυκλικής ύπαρξης, αυτοί οι δολοφόνοι και οι σφαγείς στις κολάσεις και όλοι οι παρόμοιοι, παραμένουν μέσα στο κλουβί της απληστίας εντός της κατοικίας της καρδιάς μου;

36. Επομένως, μέχρι να καταστραφούν αυτοί οι εχθροί μπροστά στα μάτια μου, δε θα εγκαταλείψω το καθήκον μου. Εκείνοι οι ευγενείς με υπερηφάνεια, που εξοργίζονται ακόμη και με κάποιον που τους δίνει μια ασήμαντη προσβολή, δεν θα ησυχάσουν μέχρι να του το ανταποδώσουν.

37. Στο αποκορύφωμα μιας μάχης, σφαγιάζονται εκείνοι που είναι δειλοί και υποφέρουν με την ιδέα του θανάτου, εκείνοι που έχουν πληγωθεί με τραύματα από αμέτρητα δόρατα και βέλη δεν υποχωρούν χωρίς να εκπληρώσουν το σκοπό τους.

38. Πόσο μάλλον όταν ανυπομονώ να καταστρέψω τους φυσικούς εχθρούς μου, οι οποίοι είναι η ατέρμονη αιτία όλων των βασάνων μου; Σήμερα, ακόμη κι αν περιστοιχίζομαι από εκατό αντιξοότητες, γιατί να είμαι κουρασμένος και αποκαρδιωμένος;

39. Αν οι στρατιώτες φέρουν ουλές από τους εχθρούς τους σε μάταιους πολέμους σαν να ήταν στολίδια, τότε γιατί να με ανησυχήσουν τα βάσανα όταν είμαι έτοιμος να πραγματοποιήσω ένα σπουδαίο σκοπό;

40. Αν οι ψαράδες, οι παρίες, οι αγρότες, και άλλοι, των οποίων ο νους είναι προσηλωμένος στα μέσα επιβίωσή τους, αντιστέκονται στις αντιξοότητες του κρύου και της ζέστης, τότε γιατί εγώ να μην αντέξω για χάρη του οφέλους των όντων;

41. Ενώ έχω υποσχεθεί να απελευθερώσω τα όντα σε όλη την έκταση του διαστήματος στις δέκα κατευθύνσεις από τα βάσανά τους, δεν έχω απελευθερώσει ούτε καν τον εαυτό μου από αυτά.

42. Χωρίς να γνωρίζω τους δικούς μου περιορισμούς, μίλησα εκείνη τη στιγμή σαν να ήμουν λίγο τρελαμένος. Επομένως, δεν θα σταματήσω ποτέ μέχρι να νικήσω τα πάθη.

43. Θα είμαι ανυποχώρητος σε αυτό το θέμα· και προσηλωμένος στην εκδίκηση, θα διεξάγω πόλεμο εναντίον των παθών, αφήνοντας απέξω μόνο το πάθος εκείνο που συνδέεται με την εξάλειψη αυτών.

44. Ας χυθούν τα εντόσθιά μου και ας πέσει το κεφάλι μου, όμως σε καμία περίπτωση δεν θα υποκλιθώ στους εχθρούς μου, τα πάθη.

45. Ακόμη και εξόριστος, ένας εχθρός μπορεί να αποκτήσει μια κατοικία και οπαδούς σε μια άλλη χώρα από όπου μπορεί να επιστρέψει με πλήρη ισχύ. Όμως δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση για τον εχθρό, τα πάθη.

46. Αφού εκδιωχθεί η δυστυχία που φωλιάζει μέσα στο νου μου, που αλλού θα μπορούσε να πάει, και από που θα μπορούσε να επιστρέψει για να μου κάνει κακό; Ασθενικός στο πνεύμα, στερούμαι επιμονής. Τα πάθη είναι εύθραυστα και ευάλωτα με το μάτι της σοφίας.

47. Τα πάθη δεν υπάρχουν στα αντικείμενα των αισθήσεων, ούτε στις αισθήσεις, ούτε στο διάστημα ανάμεσα, ούτε οπουδήποτε αλλού. Τότε, πού υπάρχουν και ταράζουν ολόκληρο τον κόσμο; Αυτό δεν είναι παρά μόνο μια ψευδαίσθηση. Απελευθέρωσε τη φοβισμένη καρδιά και καλλιέργησε την επιμονή, για χάρη της σοφίας. Γιατί να βασανίζεις τον εαυτό σου στις κολάσεις χωρίς κανένα λόγο;

48. Μετά την προσεκτική μελέτη κατ' αυτόν τον τρόπο, θα κάνω μια προσπάθεια να εφαρμόσω τις διδασκαλίες όπως έχουν εξηγηθεί. Πώς μπορεί να αποκατασταθεί η υγεία κάποιου που θα μπορούσε να θεραπευτεί με ένα φάρμακο, από τη συμβουλή του γιατρού του;


Η μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά έγινε από την μεταφραστική ομάδα του Rigdrol LingΤο κείμενο προέρχεται από το βιβλίο "A guide to the Bodhisattva way of life: Bodhicaryavatara - by Santideva το οποίο μεταφράστηκε απευθείας από τα σανσκριτικά και θιβετανικά απο την Vesna A. Wallace και τον B. Alan Wallace - Snow Lion Publications.

πηγή: http://www.rigdrolling.org/2016/07/blog-post.html



προηγ.|επομ. >

Δημοσίευση σχολίου