Κυριακή 17 Ιουνίου 2012

Η τριπλή διύλιση του Σωκράτη








Αυτό είναι ένα κομμάτι με την Σοφία του Σωκράτη που γενικά κυκλοφορεί πολύ στο διαδίκτυο αλλά θεώρησα ότι δεν θα ήταν καθόλου κακό να το αναπαράγουμε και πάλι. Εξάλλου μπορεί να μην το έχετε διαβάσει και είναι αρκετά χρήσιμο εάν μάθουμε να σκεπτόμαστε κατ' αυτόν τον τρόπο ώστε να φιλτράρουμε τις πληροφορίες που λαμβάνουμε!


"Μια μέρα εκεί που ο Σωκράτης έκανε τη βόλτα του στην Ακρόπολη, συνάντησε κάποιον γνωστό του, ο οποίος του ανακοίνωσε ότι έχει να του πει κάτι πολύ σημαντικό που άκουσε για κάποιον από τους μαθητές του. Ο Σωκράτης του είπε ότι θα ήθελε, πριν του πει τι είχε ακούσει, να του κάνει το τεστ της “τριπλής διύλισης”.
- “Τριπλή διύλιση;” ρώτησε με απορία.
- Ναι, πριν μου πεις τι άκουσες για το μαθητή μου θα ήθελα να κάτσουμε για ένα λεπτό να φιλτράρουμε αυτό που θέλεις να μου πεις. Το πρώτο φίλτρο είναι αυτό της αλήθειας. Είσαι λοιπόν εντελώς σίγουρος ότι αυτό που πρόκειται να μου πεις είναι αλήθεια;
- Ε….. όχι ακριβώς, απλά το άκουσα όμως και…
- Μάλιστα άρα δεν έχεις ιδέα αν αυτό που θέλεις να μου πεις είναι αλήθεια ή ψέματα. Ας δοκιμάσουμε τώρα το δεύτερο φίλτρο αυτό της καλοσύνης. Αυτό που πρόκειται να μου πεις για το μαθητή μου είναι κάτι καλό;
- Καλό; Όχι το αντίθετο μάλλον…
- Άρα, συνέχισε ο Σωκράτης, θέλεις να πεις κάτι κακό για το μαθητή μου αν και δεν είσαι καθόλου σίγουρος ότι είναι αλήθεια.
Ο τύπος έσκυψε το κεφάλι από ντροπή και αμηχανία.
- Παρόλα αυτά, συνέχισε ο Σωκράτης, μπορεί ακόμα να περάσεις το τεστ γιατί υπάρχει και το τρίτο φίλτρο. Το φίλτρο της χρησιμότητας. Είναι αυτό που θέλεις να μου πεις για το μαθητή μου κάτι που μπορεί να μου φανεί χρήσιμο σε κάτι;
- Όχι δε νομίζω…
- Άρα λοιπόν αφού αυτό που θα μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό, ούτε χρήσιμο. Γιατί θα πρέπει να το ακούσω;"




3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το πείραμα της τριπλής διύλισης ??
Δεν είπε τέτοια χριστιανο -ηθικοπλαστικά ο Σωκράτης βρε παιδιά
http://antichainletter.wordpress.com/2011/11/23/the-triple-filter-test/

Κυανός Δράκος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Κυανός Δράκος είπε...

Ευχαριστώ πολύ για την πληροφορία Ανώνυμε φίλε. Όντως μπορεί ο Σωκράτης να μην είπε αυτό το πράγμα. Χαίρομαι που υπάρχουν άνθρωποι που το ψάχνουν με τις πληροφορίες που κυκλοφορούν στο νετ την εποχή της πληροφορίας και της παραπληροφόρησης.

Παρ' όλα αυτά να σχολιάσω ότι αυτό δεν αναιρεί την αξία του κειμένου, είτε προέρχεται από κάποια ισλαμική πηγή, είτε από τον σεβαστό Σάι Μπάμπα (τον παλαιότερο), όπως ο παραπάνω σύνδεσμος που αναφέρεις καταδεικνύει.

Ούτε μπορώ να πω ότι φαίνεται να κρύβει κάποιο χριστιανοηθικοπλαστικό στοιχείο, και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί εφόσον τα ρητά "πιθανόν" αποδίδονται σε Μουσουλμανικής προέλευσης σοφία και Σουφικής, θα πρέπει να τα κατατάξουμε σε Χριστιανικά και ηθικοπλαστικά.

Εξάλλου αυτό που θεωρείται ηθικοπλαστικό είναι και η ίδια η επιστήμη της Διαλεκτικής του Σωκράτη, με την μαιευτική, και εδώ έχουμε την μέθοδο των ερωτοαπαντήσεων για να έλθει ο συνομιλητής μόνος του στο συμπέρασμα. και άρα να γνωρίσει από πρώτο χέρι τις αντιφάσεις του, αλλά και τα λάθη του στην προοπτική του.

Αυτό είναι η Επιστήμη της Ψυχολογίας που εισήγαγε πρώτος ο Σωκράτης.

Δικαιολογημένα λοιπόν αυτός που επέλεξε να αποδώσει το ρητό σε κάποιον αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο διάλεξε τον Σωκράτη.

Τα υπόλοιπα περί του Χριστιανισμού είναι προς συζήτηση. Αλλά να μην είμαστε φοβικοί απέναντι σε αυτή την υπέροχη θρησκεία, που μπορώ να συμπληρώσω ερμηνεύεται υπέροχα και ουσιαστικά μέσα από το Γνωστικισμό, και το ουσιώδες μέρος της συνδέεται υπέροχα με τις πολυθεϊστικές θρησκείες.

Να είστε καλά και ευχαριστούμε για τις πληροφορίες.